понеділок, 18 травня 2015 р.

ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ влади чи все без змін ???

Близько місяця назад в Тернополі проходив семінар з питань проведення територіальної реформи, або , як ще часто називають – децентралізації влади. Київський «десант» очолював заступник міністра регіонального розвитку , будівництва та житлово-комунального господарства пан Негода В.А. (колишній мер Тернополя). Був також серед учасників семінару головний ідеолог та архітектор реформи Юрій Ганущак. Минулого понеділка в приміщенні обласної адміністрації відбулась нарада з цього питання , вже за участю міських голів області та представників районів.

Мої висновки:
Зрозуміло , що реформа – життєнеобхідна, адже, на жаль, маємо багато сіл на межі зникнення , велика дотаційність територіальних громад та їх бюджети служать для проїдання суспільних коштів. Тому я пропоную поставити питання , чому так є ? Які причини призвели до нинішних проблем?. А вони нам відомі : це централізація всього і вся, монополізація всього і вся (влади і економіки) та всепроникаюча і всепоїдаюча корупція!!! Сьогоднішній стан нашої країни має одну причину – ЩЕ НЕ Є РОЗБУДОВАНИМ громадянське суспільство в Україні , воно робить на цьому шляху лише перші кроки, а відтак українці не створили «ЩУКУ» , яка б могла зупиняти вседозволеність влади та скерувати її дії у потрібний для країни напрямок. Тому маємо такий плачевний стан.
Чи вирішить наші проблеми територіальна реформа? Відповім, в задекларовану центральною владою концепцію реформи – я не вірю! Це не є децентралізація, а швидше ЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ ВЛАДИ! Чому? По-перше, на прикладі Тернопільщині, де в даний час є 17районів і 614 територіальних громад, автори реформи пропонують нам створити 26 територіальних громад і вже не буде жодного району. Організація громад, за їхнім задумом, має відбутись на базі міст районних центрів та окремих міст і селищ області. Як наслідок в Бережанському, Козівському, Лановецькому, Монастириському.Підгаєцькому, Шумському районах - буде лише одна громада. Я не уявляю собі реалізацію прав та принципів місцевого самоврядування в таких громадах . Чим вони будуть відрізнятись від того що є ? Давайте будемо говорити правду. В наших українських умовах –це будуть ті самі РАЙОНИ, лише їз зміненою назвою , а СУТЬ ВЛАДИ НЕ БУДЕ ЗМІНЕНО. Утворені Мельниця-Подільску, Золото Потіцьку, Копичинецьку, Хоростківську, Товстенську, Заложецьку. Вишнівецьку, Почаївську і Скалатську територіальні громади- я також швидше також називаю районами, у зменшеному форматі.
Для мене не зрозумілими є визначені владою критерії для створення громад :
орієнтовна відстань населених пунктів до центру повинна складати 20-25 км., тобто площа території громади буде більшою 400кв.км. , наявність 250 дітей шкільного , а також 100 дітей дошкільного віку. Для чого такі критерії ? А що буде, якщо через три - п’ять років в цих населених пунктах стане менше дітей? Може тоді будемо ліквідовувати громаду???
І реформу хочуть провести за півроку?!! Хіба це реально чи це розумно!!! Я переконаний , що така «реформа» під видом передачі повноважень на місця ставить за мету зберегти весь централізований вплив, разом з тим буде про що рапортувати світовій співдружності . Сьогоднішня влада знає, що квазі реформою -Заходу можна запудрити мізки, адже вони не дуже вникають в наші проблеми.
Врахуйте , що у в наших сучасних українських умовах, у великих адміністративних одиницях принципи місцевого самоуправління застосувати буде неможливо. Поряд з цим , центральна влада хоче зберегти районні і обласні держадміністрації, хоча вже без функцій виконавчої гілки влади, але з немалими контрольними повноваженнями – тому потрібних змін від таких революційних нововведень чекати неможливо !!! Прогнозую, що при такій реформі буде неважко скупляти землі сільськогосподарського призначення, особливо землі запасу і резерву, адже нікому буде захищати інтереси сіл, які будуть мати у великій об’єднаній громаді лише одного чи двох депутатів.
Можливо в цьому задум створення великих громад?!
Переконаний , що великі масштабні зміни НЕ МОЖНА проводити в короткий термін, не апробувавши на практиці запропоновану схему.
А чому не піти іншим шляхом і на першому етапі до більш сильних населених пунктів приєднати депресивні і вимираючі села. Цьому може сприяти зарезервований владою економічний стимул у вигляді податку на доходи фізичних осіб , який центральна влада відібрала у громад, щоб потім , після процесу об’єднання громад, його віддати. Необхідно змінити необґрунтовані та нелогічні критерії щодо об’єднання громад, які визначила влада. Ідучи еволюційним шляхом ми побачити всі проблеми , які будуть виникати, а їх на практиці зможуть врахувати суб’єкти об’єднання.
Прошу звернути увагу, що у таких високорозвинених країнах Європи, як Німеччина є 14000 муніципалітетів, в Іспанії -8109. Італії -8000, Франції-37000, навіть у маленьких : Австії -2400, Швейцарії- 2900, Чехії -6200, Португалії -4240. Наша влада частково пішла польським шляхом , де є -2400 місцевих громад, а у нас після запланованої реформи може бути трохи більше 1000. Однак влада не врахувала особливостей та переваг , які були в Польщі на етапі проведення їхньої реформи.
Переконаний цей експеримент є неправильним і немає нічого спільного зі справжнім місцевим самоврядуванням.
Хочу зазначити , що найголовнішою умовою для розвитку наших сіл, селищ та міст є створення умов для розвитку економіки, через спрощення ведення підприємницької діяльності , як для малого так і середнього бізнесу. Адже лише таким чином можна створювати робочі місця, розвивати нову інфраструктуру, вирішувати соціальні питання. Оце є найголовнішим нашим завданням, а вирішувати його без боротьби з корупцією, без демонополізації економіки -НЕМОЖЛИВО!!!
Ось в цьому напрямку влада вже давно мала показати свою спроможність і результат. Народ чекає на це з часу завершення Революції Гідності , однак не знаю чи має ще довіру до цієї влади???

Немає коментарів:

Дописати коментар