неділю, 7 жовтня 2018 р.

Історія Антона Сухінського



"Мене звати Єва Адлер. Моє колишнє ім'я було Ева Галперін. Я народилась в Зборові, Польща, де жила разом з родиною: мої батьки та два молоді брати. Мій батько був керівником єврейського банку Зборові та секретарем громади. Наше життя було відносно гарним.
4 липня 1941 року підрозділи СС прибули вперше. Вони ходили з дому до дому, кричачи "покінчити із проклятими євреями".
Вони взяли єврейських людей на примусову роботу. Вони змусили мого батька і моїх двох братів, які були поранені встати з ліжка, і ми ніколи більше не бачили їх.
28 серпня 1941 року підрозділи СС прибули вдруге. Цього разу це моя мати впала в їх руки. Мені вдалося врятуватися і сховатися в дерев'яному сараї. Я залишилась єдиною , без батьків чи братів.
Я залишила свій будинок і пішла жити з другом в гетто з п'ятьма іншими сім'ями. Там була страшна епідемія тифу. Три людини загинули в мене на руках. Щодня було похорон десь 20. Таким чином, ми жили до березня 1943 року, коли нас забрали в трудовий табір.
Наприкінці червня поширювалися чутки про те, що незабаром вони вб'ють всіх людей в таборі. У ніч на 23 червня 1943 року я втекла з табору з іншою сім'єю. Ми пішли до будинку одного з своїх колишніх сусідів, і він сховав нас у "бункері". Я не знала його, але саме тому я сьогодні тут, щоб розповісти цю історію.
Його звали Антон Сухінський. Він був старшим і жив один у маленькому і дуже бідному будинку. Він викопав підвал під будинком, де він сховав мене та ще одну сім'ю з чотирьох - Іцхак Зейгер, його дружина Соня та їхні діти, Муніо та Мілека. З нами була ще одна молода дівчина, 16-17 років, Зіпора Сток, сьогодні Шіндельхайм.
Ми залишилися під опікою Антона Сухінського з ночі 23 червня 1943 року до липня 1944 року. З початку ми знаходилися в бункері. Але сусіди Антося незабаром виявили наше існування. Вони приходили щоночі, погрожували нам і просили грошей. Одного разу Іцхак Зейгер вирішив відмовитися віддати їм гроші.
Одного разу вночі в жовтні вони приїхали до бункера з гарматами і вбили стару, яка теж була з нами. Я була трохи поранений. Нам вдалося втекти завдяки втручанню Антона. Ми блукали всю ніч до денного світла. Після того, як ми пройшли шість кілометрів, ми зустріли людей, які відвели нас у свій амбар, дали нам тепле молоко. Ми залишилися там, з холодом протягом 24 годин.
Ми продовжували мандрувати, поки не вирішили повернутися до будинку Антона. Ніч була жахливо темна і холодна. Наші ноги спотикалися на каменях і затонули в замерзлій воді; наш одяг був просочений і приклеєний до наших тіл. Нарешті нам вдалося добратися до Антона. Це було радісним моментом, коли ми дійшли до його дому. Він нас тепло прийняв, відкрив руки, плакав з радістю і цілував нас. Він прошепотів у наші вуха, щоб ніхто не міг почути: "Дорогі, я так радий, що ви прийшли до мене. Відтепер я не дозволятиму нікому знущатися над вами. Відтепер ніхто не зможе тпро вас дізнатись". . І він діяв відповідно. Він тимчасово поставив нас на мансарді, і протягом наступних трьох ночей, за допомогою пана Зейгера, він викопав нову дірку . Розмір цього бункера склав 2,50 х 1,20 х 0,80 метра. У нас було шість у цьому просторі, і ми могли сидіти чи лежати. Була лише одна маленька гасова лампа. Ми були щасливі бути під його опікою, але для Антона це подавало страшний тягар, і він був один, щоб донести це до свого ангельського терпіння, його глибокої любові до людей і його рішучості вистачало усім.
Німці знову шукали нас, тому що люди бачили, як ми блукали перед нашим поверненням. Вони шукали від будинку до будинку, і оскільки ми не були знайдені, вони припускали, що ми повернулися до Антона. Спочатку українці з поліції шукали нас. Вони загрожували Антону, але Бог заважав їм знайти нас.
Але це було не єдиною складністю. Антону також було важке завдання годувати нас. Він був настільки бідний, що йому майже не вистачало їсти. Йому не вистачало грошей на купівлю. На щастя, його брат і дружина жили в районі. Вони знали про наше існування. Вона готувала для нас і вночі давала цю їжу Антону, який спокійно приносив її до себе додому і передавав нам. Багато разів він подарував нам свою їжу і пішов спати голодним.
24 липня 1944 року, після важких бомбардувань, німці були змушені відійти, а росіяни вступили в Зборів. Я пам'ятаю момент, коли Антон відкрив лоток бункера. Наша кров замерзла, бо ми думали, що німці відкрили нас. Але він прийшов розповісти нам своїм м'яким голосом, який був повний радості: "Виходьте, ви врятовані"."
Lesia Holoyad Публікую нові перекладені свідчення про Антона Сухінського

1 коментар:

  1. «СІЛЬСЬКИЙ ІДІОТ», ЯКИЙ СТАВ ГЕРОЕМ
    У Зборові жив-був чоловік на ім’я Антось Сухінський. Його знали як місцевого дивака. Описували цього чоловіка так: «Антон (Антось) Сухінський був одиноким і вигнаним. Деякі навіть назвали його сільським ідіотом. Він не одружувався і жив завжди на межі бідності – у невеликому скромному будинку в Зборові. Його сусіди часто знущалися над ним через ніжну чоловікову природу та любов до всіх живих істот.» Кликали його не інакше як сільським ідіотом.
    Часи були страшні. У липні 1941 Зборів окупували німці. Близько тисячі євреїв були вбиті відразу. Влітку 1942-го ще 1300 євреїв депортували та розстріляли. Після чого до Зборова зігнали євреїв з навколишніх міст і сіл, замкнувши їх в гетто. 9 квітня 1943 року в’язнів змусили викопати собі яму. Вбили і скинули туди ще 2300 євреїв.
    Ці страшні роки стали випробуванням на людяність для тих, хто жив поряд з євреями. І дивакуватий Антось був одним з небагатьох, хто з честю його здолав.
    Родина Зейґерів знала Антося ще до війни. Перед страшним розстрілом Ісааку та Соні разом з двома дітками вдалося втекти з гетто. Разом з ними була ще літня жінка та молода дівчина. Вони розуміли, що єдина по-справжньому добра людина, якій можна довіритись – це Антось. Сухінський не роздумував – сховав їх під власною халупою, у якій до цього вже ховалася 11-річна єврейська дівчинка.
    Бідний чоловік цілими днями шукав їжу – тепер йому потрібно було годувати нову величезну родину. Допомагали йому і брат з дружиною, які жили неподалік. Вони готували їжу, яку Антось передавав, сам часом лягав спати голодним.
    Сусіди помітили, що Антось купляє забагато продуктів і почали погрожувати, що здадуть його німцям. Сухінський був змушений попросити євреїв сховатися у лісі. Але через деякий час вони повернулися до нього. На той момент вже все заспокоїлося, Антось з Ісааком вирили нову яму, у якій можна було сидіти і лежати.
    Євреї лишалися у ній 9 місяців. Коли Антось нарешті відкрив люк, вони страшенно перелякалися, бо не могли повірити, що нарешті їм більше не потрібно ховатися. Всі врятувалися.
    Вони жили хто де: в США, Уругваї, Ізраїлі. Але ніколи не забували, кому зобов’язані життям.
    Усі вони, зі своїми сім'ями, зібралися разом в Ізраїлі, коли 10 вересня 1974 року Антону Сухінському було присвоєно звання Праведника народів світу. Вдячні врятовані пропонували герою переїхати у США, але він відмовився, жив самотньо, але любив поспілкуватися з іншими.
    Вічна пам’ять справжньому Герою!https://www.facebook.com/il.consul.lviv/posts/2147811802128635/

    ВідповістиВидалити